23. nov 2017

Nädal XI - arendus- ja ärimudelid


Arendusmudel

Arendusmudeli näite toon enda kogemusest.
Mitu aastat tagasi juhtus mul osaleda ühe tootmisettevõte tarkvara vahetamise protsessis. Tegu oli Microsoft Navisioniga mis pidi asendama ühe vanaaegse Rootsi päritoluga tarkvara.  Navision on ärihaldustarkvara, mis annab töövahendeid kogu ettevõte protsesside haldamiseks, kuid meie eesmärk oli võta kõigepealt kasutusele ainult selle finantsmooduli. 
Ülesandeks oli olemasoleva andmebaasi ületoomine ühest programmist teise, tarkvara seadistamine vastavalt ettevõte vajadustele ja selle kasutusele võtmine.
Projekti viis ellu Eesti tarkvara firma, kes selle programmi meile müüski. Ettevõte poolt projektijuhiks valiti mind.
Projekti viidi läbi kasutades waterfall mudeli, mis minule tol ajal vägagi sobis (see oli minu elu esimene projekt). IT partnerile oli seatud ranged piirangud aja ja rahaliste ressursside osas - vastavalt saadud eelkalkulatsioonile. 
Tarkvara firma poolt oli läbi viidud põhjalik analüüs, kaardistati kõike vajalike protsesse üle. Pandi kirja kõik meie vajadused ja soovid. Kui analüüs oli tehtud, tutvustati meile selle tulemused. Edasi tegeles meie IT partner tarkvara kavandamisega, millele järgnes arendus. Selle käigus saadeti meile tohutu palju täpsustavaid küsimusi. Kõige põnevam osa oli loomulikult testimine - selle osa testimisest, mida pidime tegema meie ise, kasutades test-andmebaasi. Kui testimisega oli lõpetatud anti meile tarkvara üle. Arendajad tegid suure mahulise koolituse meie ettevõte töötajatele ja koos programmiga andsid üle kasutusjuhendid. Koolitus ja juhendid olid meil tellitud eraldi ning need olid tõesti korralikud kvaliteetsed. Tarkvara firmaga sai sõlmitud hooldusleping, mille alusel nad tegid väikesed parandused, mis jäid nö kahe silma vahele programmi arendamise käigus. Alguses hoolduse osas suhtlemist oli palju, aga hiljem selle maht muutus väiksemaks ja lõpuks võeti ühendust ainult siis, kui tekkis vajadus programmi versiooni uuendada.
Kokkuvõtteks ütleks, et waterfalli kasutamine sobib hästi väiksete projektide läbi viimiseks, kus on võimalik kohe alguses paika panna kõik vajadused ja kus on ajaline raamistik ja eelarve fikseeritud. Samuti see on sobilik mudel kasutamiseks seal, kus projekti teine pool (nagu mina tol ajal olin) on algaja ja kogemuseta.

Ärimudel

Ärimudelitelt valisin Adobe Systems Inc.
Aastal 2013 firma võttis vastu otsuse muuta oma ärimudeli ja lõpetada karbitoote müüki. Nad läksid üle tellimuspõhisele teenusele. Tooteid ei saanud enam osta paketttoote, litsentsina ega soetada tarkvarale uuendusi. Uute toodete kasutajaõigusi sai tellida pilves asuva Creative Cloud'i kaudu. Esimene tagasiside, mis turult saadi oli küll negatiivne, kasutajad ei olnud pakutud uuendusega nõus ning paljud väljendasid soovi minna konkurentidele üle. Kuid üsna kiiresti Adobe kasutajad hakkasid arusaama nendest eelistest, mida selline teenus annab, nimelt tekkis võimalus saada ligipääsu ka muude Adobe lahenduste juurde ilma, et peaks nende eest eraldi maksma. Mugav ja paindlik. Tänu üleminekule uuele mudelile ettevõtte suurendas aastaga oma käive 22% võrra.  

Viited:

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar